Lihafoorumi 2025 kokosi alan toimijat: talous, markkinat ja tukipolitiikka puntarissa - MTK-Pohjois-Suomi
Uutinen – Maatalous ja suomalainen ruoka
Lihafoorumi 2025 kokosi alan toimijat: talous, markkinat ja tukipolitiikka puntarissa
20.11.2025
MTK:n Lihafoorumi kokosi alan toimijat Tampereelle 18.11.2025 keskustelemaan lihaketjun ajankohtaisista haasteista ja mahdollisuuksista. Foorumin avasi MTK:n lihavaliokunnan varapuheenjohtaja Pia Parikka. Koko päivän tiiviiseen ja tasokkaaseen tilaisuuteen osallistui noin 50 henkeä, ja päivän aikana kuultiin neljä puheenvuoroa, joissa lihatuotantoa käsiteltiin kattavasti eri näkökulmista. Tilaisuuden juonsi MTK:n ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen.
Kohti seuraavaa ohjelmakautta
MTK:n tutkimuspäällikkö Juha Lappalainen korosti, että EU:n maatalouspolitiikan uudistukset tuovat lisää kansallista liikkumavaraa, mutta edellyttävät samalla entistä aktiivisempaa vaikuttamista kotimaassa. AB-alueen kansallinen tuki on laskusuunnassa, ja jatkossa tukeen tarvitaan EU:n osarahoitusta. Keskustelussa nousi esiin myös Ukrainan mahdollinen mukaantulo seuraavalla ohjelmakaudella, mutta Lappalaisen mukaan tämä on epätodennäköistä. Yleisö toivoi MTK:lta vahvempaa otetta ja lisärahoituksen vaatimista.
Lihatilan talous ja rahoitus
OP-ryhmä on selvästi suurin rahoittaja maataloussektorilla. Osuuspankin Tomi Harju toi esiin, että rahoituspäätöksissä korostuvat kannattavuus, vakavaraisuus ja maksuvalmius sekä erityisesti käyttökateprosentin kehitys ja kassavirran riittävyys. Harjun mukaan vakuudet eivät yksin ratkaise, vaan rahavirta ja yrittäjäominaisuudet ovat keskeisiä. Dokumentaatiovaatimukset kasvavat, ja vastuullisuus sekä päästövähennykset nousevat yhä tärkeämpään rooliin. Sijainti, päästöt tai vastuullisuusteot eivät vielä vaikuta rahoituksen saatavuuteen, mutta keskustelussa todettiin, että markkinoilta voi jatkossa tulla uusia vaatimuksia näiltä osin.
Naudanlihan markkinat: Suomi vs. Irlanti
Luken Csaba Jansik vertaili naudanlihan hinnanmuodostusta Suomessa ja Irlannissa. Hintaero maiden välillä on kasvanut. Irlanti vie naudanlihasta 75 prosenttia ulkomaille, ja vienti on hajautettu laajasti eri markkinoille. Bord Bia on standardisoinut laidunlihan tuotantotavan, ja standardin merkitys markkinoinnissa on merkittävä. Tuottajahinnan ja kuluttajahinnan välinen ero on Irlannissa ja sen tärkeimmässä vientimarkkinassa Britanniassa selvästi pienempi kuin Suomessa. Jansik teki vertailun MTK:n nautaverkoston toimeksiannosta.
Jauhelihan saatavuus ja kuluttajamarkkina
Keskon markkinaosuus vähittäiskaupassa on noin kolmannes. Carita Rissanen Keskosta kertoi, että Keskon myymästä ruoasta noin 80 prosenttia on suomalaista alkuperää. Jauheliha on myynnin veturi, ja sen osuus naudanlihan myynnistä on merkittävä. Keskustelussa todettiin, että Kesko ei voi pakottaa kauppiaita käyttämään vain kotimaista lihaa, mutta moni kauppias hyödyntää aktiivisesti alueellisia tuotteita. Luomukampanjoiden mahdollisuudet nähtiin kasvavina siellä, missä saatavuus riittää.
Lisätietoja:
Juho Kyntäjä (tiedot lisätietokentässä)
Ari Perälä, kenttäpäällikkö, MTK Etelä-Pohjanmaa, 040 176 6680
Juho Kyntäjä
asiantuntija, liha
nauta- ja lammasasiat, rehuasiat, maataloustuotemarkkinoiden edunvalvonta
+358 40 517 6972