Takaisin EU:n luomumerkin tunnettuus kasvoi tavoitetta enemmän vuosina 2020-2022

Uutinen – Maatalous ja suomalainen ruoka

EU:n luomumerkin tunnettuus kasvoi tavoitetta enemmän vuosina 2020-2022

03.04.2023

Pro Luomun “Luomu. Se on hyvä merkki” -hanke on saatettu päätökseen. Tavoitteena oli lisätä EU:n luomumerkin tunnettuutta ja kasvattaa luomun kysyntää. Lisäksi hankkeen  tavoitteena oli parantaa suomalaisten kiinnostusta luomua kohtaan ja lisätä luomun myyntiä.

Hankkeen alkaessa koronapandemian mukanaan tuomat rajoitukset ja ruuanlaitto- sekä leivontabuumi nostivat luomun kulutusta. Vuonnan 2020 luomua myytiin Suomessa ennätyksellisesti 409 miljoonalla eurolla. Vielä vuonna 2021 luomun myynti pysyi lähellä edellisen vuoden tasoa ollen 407 miljoonaa euroa. 

Vuonna 2022 luomun myynti päivittäistavarakaupoissa laski 375 miljoonaan euroon voimakkaan inflaation takia. Haastavista ajoista huolimatta luomun myynti on kuitenkin edelleen korkeammalla tasolla kuin ennen kampanjaa ja vuotta 2019, jolloin luomumyynnin arvo päivittäistavarakaupoissa oli 368 miljoonaa euroa.

Kampanjan vaikuttavuudesta on julkaistu seuraavia lukuja:
•    Aktiivikuluttajista 53 % tunnistaa EU:n luomumerkin; kampanjan alussa 42 %.
•    Säännöllisistä kuluttajista 34 % tunnistaa merkin; kampanjan tavoitteena oli 30%.
•    53 % kuluttajista ilmoitti kiinnostuksen luomua kohtaan kasvaneen kahden vuoden aikana; tavoite oli 50%.

Lue koko artikkeli täältä.
 



Lumi Drozzin

asiantuntija, hevostalous ja luomu