Back Tänään vietetään kansallista suomenhevosen päivää – omat nettisivut ja brändi-ilme suomenhevoselle

Uutinen – Maatalous ja suomalainen ruoka

Tänään vietetään kansallista suomenhevosen päivää – omat nettisivut ja brändi-ilme suomenhevoselle

06.09.2021

Suomenhevonen, kansallishevosemme, saa oman brändi-ilmeen 6. syyskuuta 2021, suomenhevosen päivänä. Suomenhevosella ei ole aiemmin brändi-ilmettä ollut. Samalla avautuu uusi verkkosivusto www.suomenhevonen.fi, joka kokoaa yhteen suomenhevosta koskevaa tietoa ja muun muassa ohjaa ja kannustaa hevosen kanssa harrastamisen pariin.

- On hienoa, että upealle alkuperäisrodulle, suomenhevoselle on omistettu oma päivänsä. Suomenhevosella on tärkeä asema yhteiskuntamme historiassa ja kulttuurissa, sanoo asiantuntija Johanna Andersson MTK:sta.

- Suomenhevonen on tärkeä osa maamme hevosurheilua ja -elinkeinoa, ja sillä on vahva rooli maaseudulla. Siksi on erinomaista, että suomenhevosen brändiä nostetaan näyttävästi esiin.

Suomenhevosliitto ry, Suomenratsut ry, Suomenpienhevosyhdistys ry ja Suomen työhevosseura ry yhdistivät voimansa ja perustivat muutama vuosi sitten Suomenhevosen brändityöryhmän. Järjestöjen huoli oli yhteinen: mikä on suomenhevosen tulevaisuus, kun varsamäärät olivat huolestuttavassa laskussa? Myös keskusjärjestö Suomen Hippos ry on alusta lähtien ollut mukana brändityössä. 

Brändityöryhmä lähti pohtimaan suomenhevosen tunnettuuden ja kysynnän kasvattamista muutama vuosi sitten ja totesi, että suomenhevosen tunnettuutta on lisättävä ja kerrottava hevosesta heillekin, jotka eivät sitä vielä tunne.  Kaupungistumisen kiihtyessä on yhä enemmän ihmisiä, joilla ei ole enää ”kotoperäistä” mahdollisuutta tutustua hevoseen. 

-    On pidettävä huoli siitä, että ainoa alkuperäinen suomalainen hevosrotu tunnetaan mahdollisimman laajalti, jotta sitä kohtaan on riittävästi kysyntää. Kysynnän kasvu puolestaan vaikuttaa myönteisesti kasvatukseen ja varsamääriin ja siten rodun elinvoimaisuuteen – tämä on tavoitteemme”, kertoo Suomenhevosliiton Tuula Pihkala brändityöryhmästä.

Pihkalan mukaan brändityöryhmä huomasi nopeasti, että tarvitaan vain ja ainoastaan suomenhevoselle omistetut verkkosivut. Niiden avulla on helppo ohjata uudetkin ihmiset suoraan suomenhevosta koskevan tiedon pariin ja innostaa tutustumaan hevoseen. 

-    Tarkoituksena on laajentaa suomenhevosen tunnettuutta kansainvälisestikin, joten sivustolle tulee myös englanninkielinen osio. Kokonaisuuteen liittyy luonnollisesti myös sosiaalinen media, kertoo Pihkala. 

Suomenhevosen brändi-ilme ja verkkosivut julkistetaan suomenhevosen päivänä 6.9. Sen jälkeen viestintää ja markkinointia suomenhevosesta aletaan toteuttaa uudella ilmeellä ja mainostoimiston laatiman viestintä- ja markkinointisuunnitelman pohjalta. Kyse ei ole vain lyhytkestoisesta kampanjasta, vaan tavoitteena on pysyvä kotipaikka suomenhevoselle verkkoympäristössä.

-    Suomenhevonen ja sen ympärillä järjestettävä toiminta on parhaimmillaan elävän kulttuuriperinnön säilyttämistä. Suomenhevonen on maailman monipuolisin hevosrotu, monelle tärkeä harrastus- ja kilpakumppani ja sen vaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan ja elinkeinotoimintaan”, kommentoi jalostusjohtaja Minna Mäenpää Hippoksesta.

-    Suomenhevonen on ikoni, ja tämä oli meille ainutlaatuinen tilaisuus tuoda kansallisaarteemme merkitystä ja arvokkuutta visuaalisesti esille”, sanoo Tuomas Kinnunen visuaalisen ilmeen toteuttaneesta mainostoimisto Vaganzasta. 

Lisätietoja:
Johanna Andersson, hevosalan asiantuntija, MTK, 040 824 5522
Tuula Pihkala, suomenhevosen brändiryhmä, Suomenhevosliitto ry, puh. 040 557 9929
Tuomas Kinnunen, Vaganza Oy, puh. 050 379 7269
Minna Mäenpää, jalostusjohtaja, Suomen Hippos ry, puh. 040 511 2067



Johanna Andersson

asiantuntija, hevostalous ja luomu

+358 20 413 2477

+358 40 824 5522