Tillbaka Kotimaisten kasvisten ilosanomaa kaupunkilaisille

Uutinen – Maatalous ja suomalainen ruoka

Kotimaisten kasvisten ilosanomaa kaupunkilaisille

10.05.2021

MTK, SLC, perunan- ja avomaan vihannesten tuottajat, kauppaketjut: K-ryhmä, S-ryhmä ja Lidl sekä Tuoreverkko ja Ålands trädgårdshall aloittavat kesällä kampanjoinnin kotimaisten avomaakasvisten puolesta digitaalisissa medioissa. Kampanjan tarkoituksena on herättää vaikuttavalla digikampanjoinnilla erityisesti kaupungissa asuvien nuorten, 18-25-vuotiaiden sekä 25-45 vuotiaiden perheellisten kiinnostus satokauden kasviksia kohtaan. Kotimaiset kasvikset ovat turvallisia, puhtaita, laadukkaita ja terveellisiä. Tavoitteena onkin saada kuluttajat valitsemaan ostoskoriinsa entistä useammin suomalainen vihannes ulkomaisen sijaan ja samalla lisätä kasvisten kulutusta. 

MTK:n puutarhaverkoston aloitteesta toteutettava kampanja suunnitellaan ja sisällöt toteutetaan MTK:n, SLC:n sekä avomaankasvisten sekä perunantuottajien rahoituksella. Tukuista ovat mukana lisäpanostuksella Tuoreverkko ja Ålands trädgårdshall. Kampanjan medianäkyvyydestä vastaavat suurimmalta osin kauppaketjut, markkinaosuuksiensa mukaisesti.  Kaupat jakavat myös kampanjasisältöjä omissa kuluttajakanavissaan.

Markkinointikampanjan keulakuvana on muun muassa Farmi Suomi -tv-ohjelman myötä suureen nosteeseen noussut kongolaissyntyinen rap-artisti PastoriPike. Kampanjassa hän avaa omaa suhtautumistaan suomalaisiin kasviksiin muun muassa tarinoin ja ruuanvalmistuksen keinoin. Markkinointimateriaaleissa hyödynnetään myös kuvamateriaalia maatiloilta ja tilaesittelyjä sekä vuoden 2020 Kokiksi valitun Lari Heleniuksen ja MTK:n Heidi Siivosen reseptejä.  

Kuva: Mona Salminen

Kampanjan toteutuksesta vastaa sisältömarkkinointitoimisto Dingle yhdessä videotuotantoyhtiö Cocoan kanssa. Mainoksia pyöritetään digitaalisissa kanavissa kesäkuun puolivälistä elokuun puolelle asti. Kaikista mainosmateriaaleista ohjataan kampanjan laskeutumissivun sisältöihin, jotka luodaan kasvikset.fi -sivustolle. 

Kampanja on osa laajempaa Hyvinvointia Suomesta -konseptia, jossa pyritään tuomaan maaseudun merkitystä näkyvämmäksi ja lisäämään maataloustyön arvostusta kaupunkilaisten keskuudessa. Kampanjaa on tarkoitus jatkaa 2022 talvella ja kesällä.



Klaus Hartikainen

jäsenviestintäpäällikkö

jäsenviestinnän koordinointi ja toteutus

+358 20 413 2316

+358 40 169 2060

Kaija Stormbom

viestinnän asiantuntija

maatalous, elinkeinopolitiikka, maaseutuyrittäjyys, elintarvikkeet ja suomalainen ruoka

+358 20 413 2385

+358 40 848 9559