Tillbaka Positiivinen avomaakasvisten kampanja vetosi nuoriin – keulakuvana räppäri PastoriPike

Uutinen

Positiivinen avomaakasvisten kampanja vetosi nuoriin – keulakuvana räppäri PastoriPike

22.09.2021

MTK, SLC, perunan- ja avomaan vihannesten tuottajat, kauppaketjut: K-ryhmä, S-ryhmä ja Lidl sekä Tuoreverkko ja Ålands trädgårdshall kampanjoivat kuluneena kesänä kotimaisten avomaakasvisten puolesta keulakuvanaan räppäri PastoriPike. Kampanja vetosi etenkin nuoriin. PastoriPike kertoo saaneensa kampanjasta todella paljon positiivista palautetta. 

Hiekka pöllyää, kun auto kaartaa Tamsaaren tilan pihaan Naantalin Merimaskussa. Hetken on hiljaista. Sitten ilmoille kajahtaa valloittava nauru, kun räppäri PastoriPike, tuttavallisemmin pelkkä Pike, astuu sisään tupaan. Perässä astelee tuotantoyhtiö Cocoan kuvausryhmä. Alkamassa ovat kotimaisten avomaakasvisten kampanjan kuvaukset.

Piken oikea nimi on Pierlin Mpaka Makumbu. Hänen perheensä muutti Kongosta Suomeen pojan ollessa parivuotias. Seurakunnassa Pike löysi räp-musiikin ja myöhemmin hän pääsi räppäri Mikael Gabrielin mukaan esiintymään. Siitä hänen tiensä vei Farmi Suomi -tv-ohjelmaan. Pike sulatti katsojien sydämet, ja ura lähti nousuun. Levyjäkin ilmestyi.

Pike ja tytär Adelyn valmistamassa kasviswokkia

 

Laadukasta kotimaista

Kampanjan tavoitteena oli saada kuluttajat lisäämään kasvisten syöntiä sekä valitsemaan entistä useammin suomalainen vihannes ulkomaisen sijasta. Kampanjan ydinviesti oli, että kotimaiset kasvikset ovat turvallisia, puhtaita, laadukkaita ja terveellisiä.

Mainosvideoiden lisäksi kampanjamateriaaleissa hyödynnettiin kasvinviljelijöiden haastatteluja, tilaesittelyjä ja kuvamateriaalia maatiloilta.

Kasvikset.fi -sivustolle koottiin vinkkejä kotimaisista avomaankasviksista ja vuoden 2020 kokiksi valitun Lari Heleniuksen ja MTK:n ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivosen ruokareseptejä. Resepteissä kasvikset nostettiin päärooliin ja ehdotettiin uusia, kekseliäitä tapoja käyttää niitä.

Kasviksia voi napostella mielin määrin, eikä olo tule ähkyksi

Kampanjamainoksissa Pike kertoo, miten kasvikset sopivat hänen kokkausfilosofiaansa ja miten helppoa niillä on lisätä hyvää oloa koko keholle. Kokkaaminen on hänelle tuttua puuhaa ja wokkiruuat ehdottomia suosikkeja.

- Sinne voi sujautella melkein ihan mitä tahansa. Jos nään kaapissa jonkun kasviksen, mä sanon sille, tuu tänne, paistetaan sutkin!

Pike viipaloi vihanneksia ylpeydellä ja antaumuksella, ja lopputuloksena maukasta ja terveellistä kasviswokkia.

Meissä jokaisessa asuu pieni kasvishimolainen

Mitä pidemmälle kasviskampanjan kuvaukset etenivät, sitä vakuuttuneempi Pike oli siitä, että suomalaiset kasvikset ovat kova juttu. Juuri maasta nostetut vihannekset veivät hänen sydämensä.

Pike kertoo saaneensa kampanjasta todella paljon positiivista palautetta. Etenkin nuoret ovat pysäyttäneet Piken kadulla ja kertoneet nähneensä mainoksen Youtubessa tai muualla somessa.

- Mä näin sun kasvismainoksen ja olen alkanut syömään kasviksia just sen takia, Pike siteeraa erään nuoren kommenttia.

Makua, keveyttä ja hyvinvointia

Pike kertoo kampanjan muuttaneen merkittävästi myös hänen omaa ruokavaliotaan.

- Nykyään kun mä tilaan ravintolassa ruokaa, mä vaadin, että siinä on mukana kasviksia, ja  myös syön ne kaikki aina loppuun.

- Myös mun lapset ovat alkaneet diggaamaan kasviksia, ja nykyään ne vaatii niitä todella paljon ruokiinsa. 

Pike kiittelee vuolaasti kasviskuvauksen ilmapiiriä ja itse kampanjaa, joka toi hänen elämäänsä paljon lämpöä ja väriä.  

- Mainokset ovat tuoneet iloa ihmisille ja mulle itselleni! Mainos on hienon näköinen, kuin elokuva. Tuo oli siistein mainos, jossa olen ollut pitkään aikaan mukana, Pike hehkuttaa.

Paljon käsityötä

Vihannestiloilla rikkaruohoja kitketään paljon myös käsin tai kuokalla. Myös monen kasviksen sadonkorjuu on käsityötä. Harva kuluttaja tietää, että esimerkiksi kaalien kerääminen on kaalinkasvatuksen työllistävin vaihe, sillä se tehdään käsin.  Pelto käydään lläpi moneen kertaan, sillä kaalit valmistuvat satokypsiksi eri kasvutahtiin.  

Kuluttajilla on yleinen harhaluulo, että vihannes- ja perunatiloilla tehdään töitä vain kesällä. Tiloilla on paljon työtä talvellakin. Silloin kasviksia ja perunoita pakataan ja toimitetaan myyntiin.

Myös kasvisten säilytyksessä on kuluttajilla vielä paljon petrattavaa. Jos kasviksia ei säilytä oikein, ne nuukahtavat, kellastuvat tai alkavat itää. Rakenne voi muuttua puumaiseksi tai makeus katoaa. Säilyttämällä kasvikset oikein ne pysyvät kauan raikkaina ja näin estetään ruokahävikkiä.

 

----------------

Kampanja lukuina

Kasviskampanja kohdistettiin 25–45-vuotiaisiin, suurissa kaupungeissa asuviin perheellisiin aikuisiin. Toissijaisena kohderyhmänä olivat 18–25-vuotiaat, suurissa kaupungeissa asuvat nuoret aikuiset.

Kanavina kohderyhmien tavoittamiseen toimivat Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat, ohjelmallinen video ja ReadPeakin natiivimainokset. Sosiaalisessa mediassa tavoiteltiin tietoisuuden ja kiinnostuksen herättämistä, videoiden katseluita sekä liikennettä kampanjasivustolle. Kampanja tavoitti pelkästään sosiaalisen median kanavissa yli 850 000 kohderyhmiin kuulunutta henkilöä.

Yhteensä kaikissa kanavissa kampanjamateriaaleja näytettiin yli kahdeksan miljoonaa kertaa. Videoita katsottiin loppuun asti 1,6 miljoona kertaa, ja kampanjan kotisivuille klikattiin yli 17 000 kertaa. Kampanja saavutti sille asetetut tavoitteet. 

Kokonaisuudessaan kampanja oli osoitus kotimaisten kasvisten vetovoimasta sekä erinomaisesti onnistuneesta vaikuttajayhteistyöstä.

Kampanja oli osa laajempaa Hyvinvointia Suomesta -konseptia, joka tuo maaseudun merkityksen näkyvämmäksi lisäten maataloustyön arvostusta kaupunkilaisten keskuudessa. Kampanjaa on tarkoitus jatkaa 2022 talvella ja kesällä.

Kampanjan toteutuksesta vastasi sisältömarkkinointitoimisto Dingle Oy yhdessä tuotantoyhtiö Cocoa Mediaproductions Oy:n kanssa. Mainoksia näytettiin digitaalisissa kanavissa kesä-elokuussa 2021.

Kampanjan nettisivut: www.kasvikset.fi/hyvinvointiasuomesta
Kasvismanifesti by PastoriPike Youtubessa. Mitä kuuluu PastoriPiken suosikkiwokkiin? Katso video: www.youtube.com/watch?v=JRjfLKyfy8U

Teksti: Kaija Stormbom
Kuvat: Kaija Stormbom ja Cocoa